• English

۷۷۰۰۰۹۸۷ - ۲۲۶۲۳۹۹۶ - ۸۸۴۵۱۰۰۵

لایروبی چاه چیست و چرا انجام می شود؟

لایروبی چاه چیست و چرا انجام می شود؟
181
29 دی 1402
مدیریت سایت

لایروبی چاه چیست و چرا انجام می شود؟

برای این که بتوان دوباره پمپ چاه را به کار انداخته و از چاه استفاده نمود باید لایروبی چاه انجام شود تا از خراب شدن پره های پمپ در اثر ساییدگی توسط شن و ماسه ها جلوگیری شود. در غیر این صورت پره های پمپ به دلیل سائیدگی از بین رفته که این مسئله نیز باعث از کار افتادن سیم پیچ الکتروپمپ های شناور می شود.
لایروبی کردن ، باعث حذف رسوبات یا فاضلاب انباشته شده در دیواره یا کف چاه می شود ، زیرا رسوب گذاری در داخل چاه یک فرآیند طبیعی است که توسط زباله ها ، شن و ماسه ، فاضلاب و غیره ایجاد می‌شود و تجمع بیش از حد این موارد می تواند باعث ایجاد یک سری مشکلات مانند کاهش عمق آبراه ، فرسایش چاه و غیره شود.
همچنین با توجه به این که درون چاه آب راکد وجود دارد و ممکن است گل آلود شده و بوی بدی بگیرد . با استفاده از لایروبی می توان رسوبات انباشته شده که باعث ایجاد آب ناسالم شده اند را نیز حذف کرد.
به عبارت دیگر می توان گفت لایروبی چاه به فرایندی می‌گویند که باعث پاکسازی چاه و از بین بردن لایه های ضخیمی می شود که به دلیل جمع شدن فاضلاب یا شن و ماسه در دیواره ها یا کف چاه ایجاد شده‌ و مانع از جذب آب می شوند . این لایه های ضخیم مانع از تنفس چاه شده و جذب آب توسط چاه را کاهش می دهد.

لایروبی چاه یک راه عالی برای بهبود و حفظ اکوسیستم های آبی است و در چاه های آب باعث بهبود کیفیت آب شده و در چاه های فاضلاب با باز کردن چاه نیاز به حفر چاه جدید را ازبین می برد.

تخلیه چاه به چه روش هایی انجام میشود؟

نحوه انجام لایروبی چاه

برای لایروبی کردن چاه ابتدا باید چاه کاملاً تخلیه شود پس از تخلیه چاه افرادی که با عنوان لایروب کار می‌کنند وارد چاه شده و لایه های ضخیمی که در دیواره ها و کف چاه ایجاد شده اند را می کنند .عملیات کندن توسط کارگر لایروب تا حدی انجام می شود که پس از کندن لایه های اضافی دیوارها و چاه ، خاک نمایان شود . در همین مرحله وضعیت کول گذاری چاه بررسی می شود. کول میله ای و کول انباری در چاه برای استحکام بخشی بکار می رود . قیمت کول سیمانی در کل هزینه های حفر و لایروبی چاه در سالهای بعد ، باعث می شود کارفرمایان با خرید کول با کیفیت ، در سالهای بعد با اطمینان به لایروبی و نگه چاه بپردازند.
لایروبی کردن چاه علاوه بر اینکه باعث می شود بتوان دوباره از چاه استفاده نمود از ریزش ساختمان های اطراف چاه جلوگیری می کند و مانع پر شدن در مدت زمان کم نیز می شود و باعث می شود که چاه مانند یک چاه تازه حفر شده به نظر برسد.

چه زمانی به لایروبی چاه نیاز داریم؟

اولین نشانه که نیاز به لایروبی و کفتراشی چاه را تایید می کند، پر شدن های مداوم و گرفتگی لوله های فاضلاب می باشد. علاوه براین، ممکن است بوی بد فاضلاب در محیط وجود داشته و از بین نرود. این بو از لجن و لایه هایی می باشد در دیواره کانال لوله و چاه انباشته شده و به مرور به خارج از چاه منتقل میشوند. لایروبی چاه تمام رسوب و لجن قرار گرفته در کف و دیوارهای چاه را کاملا از بین برده و باعث میشود تا چاه دوباره زنده شده و بوی بد نیز از آن استشمام نشود.

لوله بازکنی چاه چگونه انجام میشود؟

لایروبی چاه در چه محیط هایی انجام میشود؟

در محیط های مختلف مسکونی و صنعتی و حتی کشاورزی به دلایل مختلف چاه حفر میشود و هر یک از انواع چاه دارای ویژگی ها و کاربرد متفاوتی هستند. از اصلی ترین محیط هایی که از لایروبی در آنها استفاده میشود می توان به موارد زیر اشاره نمود:

· لایروبی کانال فضلاب محیط های مسکونی

در محیط های مسکونی نیز به مرور ممکن است مسیر لوله فاضلاب حمام و آشپزخانه و سرویس های بهداشتی بخاطر رسوب گرفتن بوی بدی پیدا کنند. در این صورت بهتر است بجای استفاده از مواد اسیدی برای از بین بردن رسوب، از خدمات لایروبی چاه فاضلاب که شرکتهای لوله بازکنی و مقنی ها ارائه می دهند استفاده کنید. لازم به ذکر است که استفاده بیش از حد از مواد اسیدی باعث میشود تا به لوله های فاضلاب آسیب وارد شده و منجر به ترکیدگی آنها شود.

· لایروبی چاه سپتیک

به عنوان مثال، در اغلب محیط های صنعتی که دارای خاک بدون ماسه و شن هستند، حوضچه یا چاه سپتیک حفر می گردد تا محلی برای ذخیره فاضلاب باشد. از آنجا که این نوع چاه به شبکه فاضلاب ارتباط ندارد، در نتیجه در بازه های زمانی مختلف باید تخلیه چاه انجام شود. راکد بودن فاضلاب در این مکان ها باعث میشود تا خیلی زود روی دیواره ها و کف رسوب کنند که با لایروبی می توان آن را برطرف نمود.

· لایروبی چاه عمیق کشاورزی

در زمین های کشاورزی که چاه عمیق حفر میشود، با گذشت زمان کف چاه بخاطر ریزش خاک و مواد جامد مختلف، مسیر خروج آب مسدود میشود. در این شرایط با لایروبی چاه عمیق می توان به بالا رفتن سطح آب در چاه کمک زیادی کرد.

لایروبی چاه
لایروبی چاه

دلیل نیاز به انجام لایروبی چاه چیست؟

به طور کلی چاه های آب و فاضلاب پس از چند سال استفاده و همچنین ایجاد لایه های ضخیم در دیواره و کف چاه پر و لبریز می شوند که این مسئله این نوع چاه ها را بدون استفاده می کند. در صورت ایجاد لایه های ضخیم گاهی اوقات حتی با انجام عملیات تخلیه چاه نیز چاه بلافاصله پر می شود و دیواره ها و کف چاه با فاضلاب یا شن و ماسه مسدود می شوند و کارایی چاه کاهش می یابد.
لبریز شدن چاه باعث از دست رفتن نفوذپذیری چاه شده و کارایی آن کاهش می یابد به همین دلیل برای اینکه نفوذ پذیری چاه افزایش یابد باید لایروبی چاه انجام شود.
عملیات ترمیم و بازسازی چاه پس از لایروبی به چه دلیلی انجام می شود؟
با توجه به اینکه هنگامی که چاه پر می شود یا لایه ضخیمی از رسوبات مختلف مانند فاضلاب، شن و ماسه و غیره کف چاه را می پوشاند چاه مرده در نظر گرفته می شود برای اینکه بتوان چاه را از حالت مرده به زنده تبدیل کرد پس از لایروبی باید ترمیم و بازسازی چاه نیز انجام شود تا نیاز به حفر چاه تازه نباشد.
فراموش نکنید که لایروبی چاه نیز یک کار کاملا تخصصی بوده و نیاز به مهارت و تجربه دارد و برای اینکه این کار ایمن انجام شود باید حتما از مراکز معتبری که تخلیه چاه را انجام می دهند و در این زمینه مهارت دارند کمک بگیرید تا پس از انجام لایروبی و ترمیم و بازسازی چاه فرایند جذب آب توسط چاه به درستی انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسوب زدایی چاه فاضلاب ؛ به چه منظوری رسوب‌زدایی انجام می‌شود؟

رسوب زدایی چاه فاضلاب ؛ به...

رسوب زدایی چاه فاضلاب ؛ به چه منظوری رسوب‌زدایی انجام می‌شود؟ رسوب زدایی چاه فاضلاب موجب جلوگیری از پرشدن چاه...

مقالات بیشتر بخوانید
رفع گرفتگی لوله با سیمان و مصالح ساختمانی چطور انجام می‌شود؟

رفع گرفتگی لوله با سیمان و...

لوله های فاضلاب در همه ساختمان ها وجود دارند و در برخی موارد دچار گرفتگی می شوند. با بروز گرفتگی...

مقالات بیشتر بخوانید
تبدیل توالت ایرانی به فرنگی با تخریب یا بدون تخریب!

تبدیل توالت ایرانی به فرنگی با...

تبدیل توالت ایرانی به فرنگی با تخریب یا بدون تخریب! این سوالی است که ذهن خیلی از افرادی که به...

مقالات بیشتر بخوانید
انواع پمپ لجن کش

انواع پمپ لجن کش

انواع پمپ لجن کش این محصول در انواع زیر به مشتریان ارائه می گردد: ساده فلوتردار (دارای قطع کن برقی)...

مقالات بیشتر بخوانید
عوارض بروز نم و رطوبت

عوارض بروز نم و رطوبت

عوارض بروز نم و رطوبت با بروز نم و رطوبت در خانه، بستری مناسب برای رشد و تکثیر آفات و...

مقالات بیشتر بخوانید
تخلیه چاه چیست؟ نشانه های پرشدن چاه کدامند؟ 3 روش تخلیه

تخلیه چاه چیست؟ نشانه های پرشدن...

تخلیه چاه چیست؟ نشانه های پرشدن چاه کدامند؟ 3 روش تخلیه به خارج کردن مواد زائدی مانند فضولات، مو، مواد...

مقالات بیشتر بخوانید
تخلیه چاه با پمپ لجن کش

تخلیه چاه با پمپ لجن کش

تخلیه چاه با پمپ لجن کش تخلیه چاه با پمپ لجن کش همواره از قدیمی ترین نوع تخلیه چاه و...

مقالات بیشتر بخوانید
معرفی انواع تجهیزات لوله بازکنی و قیمت هر یک و قیمت آنها

معرفی انواع تجهیزات لوله بازکنی و...

در بسیاری از منازل مسکونی، علائم پرشدگی و یا گرفتگی لوله و چاه فاضلاب توالت و ظرفشویی آشپزخانه ها دیده...

مقالات بیشتر بخوانید
حفاری دورانی (روتاری، چرخشی)

حفاری دورانی (روتاری، چرخشی)

حفاری دورانی (روتاری، چرخشی) از جمله رایج ترین و متداول ترین روش حفاری معادن، روش حفاری روتاری (حفاری چرخشی) است...

مقالات بیشتر بخوانید
آشنایی با ماشین آلات لجن کش و لایروب در بخش خدمات شهری

آشنایی با ماشین آلات لجن کش...

آشنایی با ماشین آلات لجن کش و لایروب در بخش خدمات شهری کانالهای آب در سطح شهر به لحاظ رسوب...

مقالات بیشتر بخوانید

تماس تلفنی