• English

۷۷۰۰۰۹۸۷ - ۲۲۶۲۳۹۹۶ - ۸۸۴۵۱۰۰۵

لوله بازکنی با فنر چگونه انجام می‌شود؟ و در چه مواقعی کارایی دارد؟

لوله بازکنی با فنر چگونه انجام می‌شود؟ و در چه مواقعی کارایی دارد؟
182
30 دی 1402
مدیریت سایت

لوله بازکنی با فنر چگونه انجام می‌شود؟ و در چه مواقعی کارایی دارد؟

برچسب های تبلیغاتی زیادی که روی درب منازل دیده می‌شوند، حاکی از معضلی است که بسیاری از شهروندان همیشه با آن مواجه هستند: معضلی به نام تخلیه فاضلاب و باز کردن لوله. این روزها، خدمات لوله بازکنی از روش های جدیدی استفاده می‌کنند تا بتوانند هر چه سریع‌تر این مشکل شما را رفع نمایند. یکی از ابزارهای کاربردی برای باز کردن لوله‌های گرفته، استفاده از فنر لوله بازکنی می‌باشد.

این نوع فنر، فنری فولادی با انعطاف‌پذیری بالا می‌باشد که می‌تواند به سادگی مشکل گرفتگی لوله‌ها را برطرف نماید. فنر زنی برای باز کردن لوله‌ها روشی تضمینی برای رهایی از مشکلات مربوط به گرفتگی لوله می‌باشد که روش مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. در ادامه این دانشنامه با لوله باز کنی تهران همراه باشید تا شما را با روش های مختلف استفاده از دستگاه لوله باز کنی با فنر بیشتر آشنا کنیم.

لوله کشی چگونه انجام میشود؟

فنر لوله بازکنی چه خصوصیاتی دارد؟

یکی از مشکلات رایج برای افراد، بروز اختلال در سیستم لوله‌کشی است که برطرف کردن آن بعضی مواقع موجب دردسرهای زیادی می‌شود. در همچین مواقعی استفاده از ابزار لوله باز کنی یا فنر می‌تواند از روش های دیگر تاثیر بیشتری داشته باشد. این فنر یک ابزار سیمی مارپیچ می‌باشد که در یک طرف آن دسته و طرف دیگر سیم قرار گرفته است. روش استفاده از آن اینگونه است که انتهای این فنر باید وارد چاه بشود و با حرکت دادن آن به صورت مارپیچ گرفتگی لوله ها را برطرف می‌نمایند. از دیگر ویژگی های این فنر می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

این فنر بسیار بلند و در حدود ۱۰۰ سانتی‌متر است
انعطاف پذیری بالایی دارد
از جنس فولاد ساخته شده است

در اصل، فنر لوله بازکنی ابزاری است که به وسیله آن باز کردن گرفتگی لوله‌ها در مدت زمان کوتاه و به سادگی انجام می‌شود. روش استفاده از فنر بستگی به نوع فنر دارد. معمولا از فنر لوله بازکنی در بیشتر مواقع به منظور باز کردن لوله های ساختمانی، توالت‌های ایرانی و ظرفشویی استفاده می‌کنند، معمولاً در مورد توات فرنگی بهتر است از دستگاه تراکم هوا و یا فنرهای مخصوص توالت فرنگی استفاده بشود تا به جداره آن آسیبی وارد نشود.

بازسازی چاه چه روش هایی دارد؟

نحوه باز کردن گرفتگی لوله با روش های شیمیایی و مکانیکی:

ممکن است دلایل زیادی همچون گیر کردن جسمی در چاه فاضلاب، ریختن خرده مواد غذایی یا آشغال در سینک ظرفشویی و … موجب گرفتگی لوله شوند. با توجه به میزان گرفتگی لوله، روش های متنوعی برای باز کردن لوله ها مورد استفاده قرار میگیرند مانند استفاده از مایع لوله بازکنی، اسید لوله باز کنی، دستگاه لوله بازکنی و …. اصولا برای گرفتگی ناشی از تجمع چربی یا مواد خوراکی از روش شیمیایی و ریختن اسید استفاده می‌کنند، اما اگر گرفتگی به دلیل رسوبات فاضلاب یا ریختن موادی مانند سیمان و … در لوله هنگام بنّایی و بازسازی به وجود بیاید، راه دیگری به جز استفاده از دستگاه های لوله باز کن باقی نمی‌ماند.

در این صورت وقتی لوله ای دچار گرفتگی می‌شود، دو گزینه برای رهایی از آن دارید:

استفاده از لوله باز کن های شیمیایی
استفاده از ابزارهای مکانیکی مانند فنر برای باز کردن لوله ها و راه فاضلاب

امروزه مردم ترجیح می‌دهند به جای روش های شیمیایی از روش های فیزیکی و مکانیکی استفاده نمایند، به دلیل اینکه امکان دارد روش های شیمیایی برای افراد و محیط زیست ضرر داشته باشد. علاوه بر این تاثیر روش مکانیکی از روش شیمیایی بیشتر است. ابزارهای متعددی همچون فنر برای باز کردن لوله مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روش معمولا آخرین گزینه انتخاب اشخاصی است که راه دیگری برایشان نمانده است.

فنر زنی
فنر زنی

انواع فنر لوله باز کنی که در بازار موجود هستند:

فنر دستی
فنر الکتریکی

فنر دستی چیست و نحوه استفاده از آن چگونه است؟

فنر دستی ساختاری باریک و بلند دارد که می‌تواند در گرفتگی لوله های معمولی از آن استفاده کرد. نوک فنر تقریبا ۱۰۰ سانتی متر و از جنس فولاد مقاوم می‌باشد. قسمت ابتدای پیچ های مخروطی در فنر باعث به حرکت درآوردن مواد اضافی می‌شود و برای استفاده از آن فقط کافی است که سر فنر را وارد چاه کرده و آن را به وسیله دسته بچرخانید تا رو به جلو حرکت کند و گرفتگی چاه را رفع کند. این حرکت را تا زمانی که فنر به جایی برسد که نتواند حرکت کند ادامه دهید. به این صورت دو حالت پیش می‌آید: یا فنر به ساختار لوله میچسبد و نمی‌تواند به جلو حرکت کند، یا به آلودگی هایی که موجب گرفتگی لوله شده و آن را مسدود نموده اند میرسد.

در صورتی که لوله به شکل U باشد، وقتی فنر به قسمت مسدود شده لوله می‌رسد احساس فشار می‌کند و نمی‌تواند حرکت کند. در این هنگام باید دستگیره را خم کنید تا شکل تخلیه را تنظیم نمایید. اگر دلیل مقاومت فنر از جلو رفتن، انسداد باشد، شروع به چرخاندن فنر کنید تا آن را به جلو حرکت دهد و چاه را باز شود. اگر گرفتگی ناشی از وجود جسم سنگین جامد گیر کرده در چاه باشد، باید جسم را به وسیله فنر جابجا نموده و بیرون بکشید.

در صورتی که از فنر دستی استفاده می‌کنید باید اندکی با ساختار تخلیه لوله آشنایی داشته باشید، در قسمت هایی که منحنی در لوله وجود دارد، فشار را بیشتر کنید تا فنر رد شود، معمولا مقاومت فنر در جلو رفتن ناشی از گرفتگی و آلودگی هایی می‌باشد که موجب گرفتگی لوله شده‌اند. هنگامی که چاه باز شد، شیر آب را باز کنید و چند ثانیه اجازه بدهید آب با فشار زیاد وارد لوله ها شود تا همه‌ی باقی مانده ها را با خود بشوید.

معمولاً افراد ناشی نیز می‌توانند از فنر لوله بازکنی دستی استفاده نمایند. زمانی که گرفتگی شدید نباشد و عمق گرفتگی نیز چندان زیاد نباشد، می‌توان از این روش برای باز کردن لوله‌ها استفاده نمود. در بعضی اوقات که لوازم و تجهیزات کامل و فنر لوله بازکنی برقی در دسترس نباشد، بسیاری از افراد با وصل کردن فنر لوله بازکنی دستی به یک دریل، لوله باز کن دریلی درست می‌کنند و با فشار و چرخش حاصل از دریل اقدام به باز کردن لوله‌ها می‌کنند.
البته لازم به ذکر است که استفاده از فنر لوله بازکنی با دریل در بسیاری مواقع توصیه نمی‌شود و به دلیل اینکه سرعت دریل بسیار زیاد است، ممکن است لوله‌ها دچار آسیب های جدی شوند. به همین دلیل بهتر است اگر با استفاده از فنر زنی لوله باز کنی با روش‌های دیگر قادر به باز کردن لوله‌ها نبودید، حتماً از فردی متخصص کمک بگیرید و تا حد امکان بدون اینکه مهارت داشته باشید از فنر لوله بازکنی با دریل استفاده نکنید.

دستگاه فنر زنی برقی چیست و نحوه استفاده از آن چگونه است؟

دستگاه فنر زنی برقی همانطور که از اسمش پیداست توسط نیروی برق هدایت می‌شود. این دستگاه به شکل یک مته پرقدرت می‌باشد که معمولا هنگامی از آن استفاده می‌شود که گرفتگی بیش از حد و مقاوم باشد و با فنر دستی و نیروی دست نتوان آن را برطرف نمود. دستگاه فنرزنی، دستگاهی شامل یک فنر منعطف و بلند است که به یک سر آن سر فنر و متعلقات وصل شده و از سمت دیگر موتوری وجود دارد که با کمک نیروی محرک برق، فنر را داخل لوله چرخانده و درون لوله به حرکت در می‌آورد. استفاده از فنر لوله بازکنی برقی برای لوله‌ها بسیار ایمن‌تر و بهتر است اما کار با آن نیاز به کمی تجربه و مهارت دارد. همچنین می‌توان از آن با روش‌های دیگری همچون لوله باز کن دریلی نیز استفاده کرد.

این دستگاه برای عمق‌های بالای ۱۰ متر استفاده می‌شود و برای استفاده از آن به دانش و مهارت تخصصی نیاز است. نیروی مورد نیاز برای راه‌اندازی و چرخش فنر به وسیله موتور متصل به برق آن ایجاد می‌شود و معمولاً سر فنر با توجه به نوع و میزان گرفتگی عوض می‌شود و متناسب با آن می‌توان از سر فنرهای متفاوتی استفاده کرد. انواع سر فنرها عبارت‌اند از:

سر فنر الماسی
سر فنر اسیدی
سر فنر نیزه‌ای
سر فنر برس‌دار
سر فنر کوزه‌ای
سر فنر چاقویی
سر فنر ابزارگیر
سر فنر میله فنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حفاری دورانی (روتاری، چرخشی)

حفاری دورانی (روتاری، چرخشی)

حفاری دورانی (روتاری، چرخشی) از جمله رایج ترین و متداول ترین روش حفاری معادن، روش حفاری روتاری (حفاری چرخشی) است...

مقالات بیشتر بخوانید
بهترین روش تخلیه چاه کدامند ؟ مراحل تخلیه چاه فاضلاب کدام است؟

بهترین روش تخلیه چاه کدامند ؟...

بهترین روش تخلیه چاه کدامند ؟ مراحل تخلیه چاه فاضلاب کدام است؟ چاه فاضلاب پر شده چکار کنم ؟ بهترین...

مقالات بیشتر بخوانید
نحوه کار پمپ و ماشین تخلیه چاه فاضلاب

نحوه کار پمپ و ماشین تخلیه...

متاسفانه در برخی از موارد، به علت طراحی اشتباه و یا قرار گرفتن عاملی خارجی در چاه، شما به تخلیه...

مقالات بیشتر بخوانید
نحوه نصب تبدیل توالت فرنگی کودک

نحوه نصب تبدیل توالت فرنگی کودک

نحوه نصب تبدیل توالت فرنگی کودک محصول تبدیل یا رابط توالت فرنگی به والدین کمک می‌کند تا روش صحیح استفاده...

مقالات بیشتر بخوانید
مزایت های استفاده از لوله آب پنج لایه چیست؟

مزایت های استفاده از لوله آب...

علت ترکیدن لوله آب چیست؟ علت ترکیدگی لوله آب بیشترین سوالی می باشد که برای افراد پیش می‌آید. اینکه چرا...

مقالات بیشتر بخوانید
وال هنگ چیست؟

وال هنگ چیست؟

وال هنگ چیست؟ وال هنگ ها را می توان یکی از بهترین و البته مناسب ترین نوآوری هایی دانست که...

مقالات بیشتر بخوانید
مراحل و نحوه تعویض توالت ایرانی با فرنگی

مراحل و نحوه تعویض توالت ایرانی...

مراحل و نحوه تعویض توالت ایرانی با فرنگی برخی از افراد برای تعویض توالت ایرانی به فرنگی از روش های...

مقالات بیشتر بخوانید
آشنایی با انواع روش های لوله بازکنی

آشنایی با انواع روش های لوله...

آشنایی با انواع روش های لوله بازکنی گرفتگی لوله های دستشویی، حمام، ظرفشویی موضوعی است که امکان دارد در هر...

مقالات بیشتر بخوانید
دستگاه لوله بازکنی چیست و چطور کار می‌کند؟

دستگاه لوله بازکنی چیست و چطور...

دستگاه لوله بازکنی چیست و چطور کار می‌کند؟ در صورتی که گرفتگی در لوله فاضلاب ایجاد شود روش های زیادی...

مقالات بیشتر بخوانید
بازسازی چاه کهنه چگونه انجام می شود ؟

بازسازی چاه کهنه چگونه انجام می...

بازسازی چاه کهنه چگونه انجام می شود ؟ بازسازی چاه کهنه چگونه انجام می شود ممکن است سوالی باشد که...

مقالات بیشتر بخوانید

تماس تلفنی