• English

۷۷۰۰۰۹۸۷ - ۲۲۶۲۳۹۹۶ - ۸۸۴۵۱۰۰۵

نکات مهم لوله کشی ساختمان چیست؟

نکات مهم لوله کشی ساختمان چیست؟
179
30 دی 1402
مدیریت سایت

دلایل اهمیت لوله کشی صحیح در ساختمان ها

سیستم لوله کشی ساختمان به این دلیل که وظیفه ی تامین آب مورد نیاز برای مصرف در آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی و همچنین دفع فاضلاب تولیدی را دارد، بسیار مهم است و توصیه می شود یک بار به نحو احسن انجام شود زیرا در صورت نیاز به تعمیر یا لوله کشی مجدد، باید عملیات تاسیساتی انجام بشود. عملی کردن این امر نیاز به تخریب بخشی از ساختمان دارد که علاوه بر ناخوشایندی این موضوع برای ساکنین، ظاهر خانه هم زیبایی اش را از دست می دهد و همچنین هزینه ی زیادی دارد پس می توان گفت لوله کشی در ساختمان، از دیگر سیستم ها مانند سیستم سیم کشی برق، تلفن یا … اهمیت بیشتری دارد.

اگر نتوانیم لوله کشی را به صورت اصولی انجام دهیم، ممکن است به خاطر خرابی درون لوله یا حتی یک نشتی کوچک با مشکلات متعددی مانند آسیب به قسمت های مختلف ساختمان، تاسیسات داخلی ساختمان و مهم تر از همه نابودی پی ساختمان و در پی آن کاهش طول عمر خانه و نا امنی اش برای زندگی را شاهد باشیم. بنابراین باید با توجه به نکاتی که در ادامه مقاله آنها را نام خواهیم برد، لوله کشی را به طور صحیح انجام داد تا با هیچ یک از مشکلاتی که نام بردیم مواجه نشویم.

فنر زنی چگونه انجام میشود؟

اصول لوله کشی در ساختمان

با توجه به دلایلی که در ابتدای مقاله آنها را نام بردیم، به اهمیت بالای لوله کشی صحیح و اصولی در ساختمان پی بردیم و هم اکنون که با مراحل انجام این کار هم آشنایی پیدا کردیم، در ادامه به ذکر نکاتی مهم و حیاتی برای انجام هر چه بهتر لوله کشی ساختمان خواهیم پرداخت:

مراقبت از سیستم لوله کشی در برابر نور خورشید: بر اساس استاندارد لوله کشی ساختمان، لوله های پلیمری نباید در مقابل نور مستقیم خورشید قرار بگیرند پس اگر لوله کشی در اماکن رو باز در حال انجام باشد، باید از این لوله ها با استفاده از یک پوشش عایق در برابر نور خورشید حفاظت بشود اگرنه لوله ها آسیب می بینند و حتی ممکن است از بین بروند.
مراقبت از سیستم لوله کشی در برابر سرما: در زمستان نیز باید مراقب لوله های دفن شده باشیم. مراقبت از لوله هایی که در مصالح پوشانده نشده اند در برابر یخ زدگی یا ترکیدگی واجب است بنابراین باید بعد از اجرای سیستم لوله کشی ساختمان برای انجام تست های مربوطه از آب نمک با غلظت خاصی استفاده گردد تا در صورتی که آب در قسمت هایی از لوله باقی ماند امکان یخ زدگی کمتر شود.. البته زمان نصب تجهیزات این آب نمک را از سیستم خارج می کنند. عایق بندی لوله ها با مواد مناسب نیز راه حل خوبی برای جلوگیری از آسیب های احتمالی توسط سرما است.
عمق قرارگیری لوله: زمان قرار دادن لوله ها در زمین باید دقت کرد که لوله کشی نباید نه بسیار سطحی باشد نه بسیار عمیق. اگر لوله به صورت سطحی در گودالی معمولی قرار بگیرد، به مراقبت بالایی نیاز خواهد داشت و حتی ممکن است با گذر ماشین های سنگین از روی آن، شاهد نشست زمین باشیم که این، آسیبی جدی به حساب می آید. از طرفی قرارگیری لوله در عمق زیاد هم مناسب نیست زیرا باعث می شود در اثر فشار خاک آسیب ببیند و در این صورت تعمیر آن سخت خواهد بود.
توجه به میزان سرعت آب: یک نکته ی مهم دیگر راجع به لوله کشی ساختمان که دارای اهمیت زیادی است، میزان سرعت آب است. اگر سرعت جریان آب در این سیستم تنظیم نباشد، یعنی بیش از حد زیاد یا کم باشد، آب زیادی هدر می رود و امکان دارد تجهیزات آبی ساختمان درست کار نکنند. برای کاهش اثر ضربه قوچی در لوله کشی، باید سرعت جریان آب کنترل گردد اما کاهش سرعت جریان آب در لوله ها باید تا حدی باشد که افزایش قطر لوله ها باعث افزایش هزینه ها نگردد.

بازسازی چاه چه روش هایی دارد؟

مراحل لوله کشی صحیح ساختمان

اولین مرحله در لوله کشی ساختمان تهیه یک نقشه مهندسی شده و سپس اجرای دقیق و درست آن است اما مراحل بعدی تا حد زیادی به نوع لوله ی مورد استفاده بستگی دارد.
باید بعد از تهیه نقشه، لوله ی مناسبی را انتخاب کنیم که نوع و اندازه ی آن به میزان آب مصرفی و میزان فشار آب وابسته است.
پس از انتخاب مدل لوله، لوله کشی ساختمان شروع و بر اساس نیاز هر واحد از ساختمان، لوله‌کشی انجام می گردد که این روند به طور معمول از پایین ساختمان آغاز می شود و در طبقات بالاتر ادامه پیدا می کند تا به پایان برسد.
بعد از اتمام لوله کشی هر واحد، لوله های اصلی را با درپوش می پوشانند و همین کار را برای واحدهای طبقات دیگر نیز تکرار و در انتهای کار با کمک اتصالات، لوله های واحدها را به یکدیگر وصل می کنند.
در مراحل پایانی، آب را به لوله ها وارد کرده و از این طریق آنها را تست می کنند تا در آینده مشکلی پیش نیاید. اصولاً این کار با هواگیری همراه است تا آب به طور کامل در لوله ها جریان یابد.
در انتها دوباره تست دیگری انجام می شود تا از صحیح بودن کار مطمئن بشوند.

تمامی این مراحل باید با دقت کامل انجام شوند و اتصالات بین لوله ها با ظرافت هر چه تمام تر باشد تا در دراز مدت سیستم لوله کشی ساختمان برای ساکنین کارآمد باشد.

لوله کشی
لوله کشی

اما عوامل موثر بر سرعت آب عبارت اند از:

1- سایز لوله: بین سرعت جریان آب و سایز لوله رابطه ای مستقیم برقرار است یعنی هر چه اندازه لوله آب ورودی کمتر باشد، سرعت آب نیز کمتر است.

2-دمای آب: مانند سایز لوله در اینجا نیز همان رابطه برقرار است. به طور مثال هر چقدر دمای آب بیشتر شود، سرعت آب افزایش می یابد اما برای جلوگیری از خوردگی لوله ها و صرفه جویی در مصرف انرژی، بهتر است که دمای آب بیشتر از 60 درجه سلسیوس نباشد.

3- فشار آب: رابطه ی بین فشار و سرعت جریان آب بر خلاف سایز لوله و دمای آب، رابطه ای مستقیم نیست و با افزایش فشار آب به جای افزایش سرعت، شاهد کاهش آن خواهیم بود.

محدود کردن جریان آب در لوله کشی ساختمان به ایجاد تعادل فشار آب در تمامی واحدهای یک ساختمان کمک می کند.

مراقبت از سیستم لوله کشی در برابر مصالح ساختمانی: با توجه به این که زمان انجام لوله کشی ساختمان، دیگر بخش های ساختمان نیز درگیر عملیات عمرانی هستند، امکان وارد شدن صدمه به سیستم لوله کشی وجود دارد اما می توان با رعایت چند نکته از این اتفاق جلوگیری کرد:
1- لوله ها به هیچ عنوان نباید به طور مستقیم روی کف ساختمانی که در حال ساخته شدن است قرار بگیرند و توصیه می شود که مقوا یا کارتنی برای حفاظت از هر گونه آسیبی زیر آنها قرار بگیرد.

2- بهتر است بعد از اتمام هر مسیر لوله کشی، آن را با ملات سبک بپوشانند.

3- مسیر لوله ها نیز باید خالی از مصالح مختلف ساختمانی به خصوص پوکه های نوک تیز باشد تا در ادامه ی کار هیچ آسیبی نبیند.

توجه به سیفوناژ: سیفوناژ (جریان معکوس) را زمانی شاهد هستیم که فشار پایین دست جریان از فشار جریان اصلی بیشتر بشود پس باید برای جلوگیری از برگشت جریان آب در سیستم لوله کشی ساختمان از شیوه های گوناگونی استفاده کرد که در انتهای این مقاله، آنها را معرفی می کنیم:

– نصب شیر یک طرفه دوتایی با شیر تخلیه

– نصب شیر اطمینان اختلاف فشار بین دو شیر یک طرفه

– نصب خلاء شکن فشاری

البته باید به این نکته دقت داشت که لوازمی که برای جلوگیری از برگشت جریان آب به خاطر فشار معکوس استفاده می شوند، باید دارای استاندارد باشند. همچنین شیر یک طرفه ای که برای جلوگیری از برگشت جریان آب به داخل لوله نصب می شود، باید از نوع فنردار با نشیمن آب بند باشد. نصب خلاء شکن نیز به تنهایی برای جلوگیری از برگشت جریان ناشی کافی نیست.

بهترین لوله کشی ساختمان ها در صورتی انجام می پذیرد که تمام نکات ذکر شده هنگام انجام عملیات رعایت شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دلیل ضرورت تخلیه چاه چیست؟

دلیل ضرورت تخلیه چاه چیست؟

دلیل ضرورت تخلیه چاه چیست؟ دلیل ضرورت تخلیه چاه این است که هر ساختمانی نیاز به محلی برای دفع آب...

مقالات بیشتر بخوانید
فنر لوله بازکنی چیست و چگونه از آن در لوله بازکنی استفاده می کنند

فنر لوله بازکنی چیست و چگونه...

فنر لوله بازکنی چیست و چگونه از آن در لوله بازکنی استفاده می کنند فنر هیدرولیک لوله بازکنی به ابزار...

مقالات بیشتر بخوانید
بیمه ترکیدگی لوله چیست و چه خسارت‌هایی را پرداخت می‌کند؟

بیمه ترکیدگی لوله چیست و چه...

بیمه ترکیدگی لوله چیست و چه خسارت‌هایی را پرداخت می‌کند؟ ترکیدگی لوله‌ها از آن دردسرهایی است که برای همه خانه‌ها...

مقالات بیشتر بخوانید
معرفی پمپ های لجن کش و ساکشن تخلیه چاه

معرفی پمپ های لجن کش و...

معرفی پمپ های لجن کش و ساکشن تخلیه چاه پمپ هایی که برای تخلیه چاه فاضلاب ها استفاده می گردد...

مقالات بیشتر بخوانید
انواع لوله کشی ساختمان

انواع لوله کشی ساختمان

انواع لوله کشی ساختمان از گذشته تاکنون، استفاده از لوله‌، بخش اساسی هر سازه و صنایع مختلف بوده است. همان‌طور...

مقالات بیشتر بخوانید
رفع نم و رطوبت با تکنولوژی نانو

رفع نم و رطوبت با تکنولوژی...

رفع نم با تکنولوژی نانو و آب بندی نانو رفع نم و رطوبت همیشه یکی از معضلات همیشگی خانواده ها...

مقالات بیشتر بخوانید
ریزش چاه و تعمیر چاه ریزش کرده

ریزش چاه و تعمیر چاه ریزش...

ریزش چاه و تعمیر چاه ریزش کرده چاه‌های قدیمی پس از مدت زمان زیادی دچار ریزش می‌شوند، به همین دلیل...

مقالات بیشتر بخوانید
افتادن صابون در چاه دستشویی و گرفتگی سیفون توالت

افتادن صابون در چاه دستشویی و...

یک مشکل جدی که باعث ایجاد گرفتگی در لوله های فاضلاب می شود افتادن صابون در چاه دستشویی است. افتادن...

مقالات بیشتر بخوانید
بازسازی چاه کهنه چگونه انجام می شود ؟

بازسازی چاه کهنه چگونه انجام می...

بازسازی چاه کهنه چگونه انجام می شود ؟ بازسازی چاه کهنه چگونه انجام می شود ممکن است سوالی باشد که...

مقالات بیشتر بخوانید
مراحل و نحوه تعویض توالت ایرانی با فرنگی

مراحل و نحوه تعویض توالت ایرانی...

مراحل و نحوه تعویض توالت ایرانی با فرنگی برخی از افراد برای تعویض توالت ایرانی به فرنگی از روش های...

مقالات بیشتر بخوانید

تماس تلفنی