• English

۷۷۰۰۰۹۸۷ - ۲۲۶۲۳۹۹۶ - ۸۸۴۵۱۰۰۵

لایروبی چاه چیست؟

لایروبی چاه چیست؟
187
29 دی 1402
مدیریت سایت

لایروبی چاه چیست؟

وقتی که از کارایی چاه تون کم شده و مرتبا پر میشه، لایروبی چاه بهترین انتخابی هست که دارین. لایروبی چاه چیست؟ چرا چاه پشت سرهم پر میشه؟ این ها سوالاتی هستن که در ادامه توضیح میدیم.

تخلیه چاه به چه روش هایی انجام میشود؟

چه زمانی به لایروبی چاه نیاز داریم؟

پر شدن چاه نشونه هایی داره، برای مثال بوی گند فاضلاب، باز نشدن توالت، بالا اومدن آب توالت، وجود حشراتی مثل سوسک، گرفتگی توالت و در زمین های غیرماسه ای، نداشتن کشش آب در خاک میتونه از نشونه های پر شدن چاه باشه.

معمولا در بیشتر خونه ها و ساختمون ها چاه های فاضلاب بصورت جذبی هستن. چاه های جذبی بیشتر در زمین هایی هستن که خاک اونا میتونه فاضلاب رو دفع کنه. یک چاه استاندارد باید بتونه آب و فاضلاب درون خودش جذب کنه. اگر چاه استاندارد نباشه یا زمینی که در اون چاه زده شده خاکش مرغوب نباشه، چاه زودتر از زمان عادی پر شده و نیاز به تخلیه و لایروبی داره.

 

مراحل لایروبی چاه

کفتراشی و لایروبی کانال فاضلاب به دلایل مختلفی انجام میشود و از مهم ترین مزیت های آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

جلوگیری از نم و رطوبت

ریختن مواد اسیدی به منظور تمیز کردن و رسوب زدایی چاه فاضلاب از رایج ترین کارهایی می باشد که اغلب افراد در محیط های مسکونی و صنعتی انجام می دهند. انجام این قبیل فعالیت ها باعث میشود تا خیلی زود به لوله های فاضلاب آسیب وارد شده و به مرور منجر به ترکیدگی لوله می گردد. اولین نشانه های ترکیدگی لوله و نشت آب ایجاد نم و رطوبت در محیط می باشد که مشکلات زیادی ایجاد می کند. لایروبی چاه با روش های کاملا استاندارد مانع از رخ دادن چنین مشکلاتی شده و با انجام به موقع آن نم و رطوبت در محیط مشاهده نخواهد شد.

بالا بردن کارکرد چاه

همان طور که قبلا اشاره شد، ایجاد رسوب بر دیوارهای چاه باعث میشود تا جذب فاضلاب در آن براحتی انجام نشود و در نتیجه گرفتگی و پرشدن های متوالی را به همراه خواهد داشت. با لایروبی چاه فاضلاب و رسوب زدایی آن می توان چاه را دوباره زنده کرد. به طوریکه دوباره عملکرد و کارایی آن در جذب فاضلاب مانند چاه جدید شود. علاوه براین، با انجام این فرآیند می توان مانع از استخراج بوی بد فاضلاب از چاه شد و در نتیجه بهداشت محیط نیز تا حد زیادی بهبود پیدا می کند.

 

لوله بازکنی چاه چگونه انجام میشود؟

زنده شدن چاه بدون حفر چاه جدید

افراد زیادی هستند که بخاطر از بین رفتن کارایی و کارکرد چاه تصمیم به حفر چاه جدید میگیرند. حفر چاه علاوه بر هزینه زیاد آن، فرآیندی زمان بر بوده و کنده کاری و کثیف کاری زیادی را به همراه دارد. در این شرایط با لایروبی چاه فاضلاب می توان در کمترین زمان و با کمترین هزینه چاه های قدیمی کاملا زنده کرد. علاوه براین، تخلیه چاه به صورت متوالی باعث میشود تا هزینه زیادی را متحمل شوید، اما با کفتراشی و لایروبی می توان یکی از اصلی ترین دلایل پرشدن مکرر چاه را از بین برد.

بهترین زمان برای لایروبی چاه فاضلاب

یکی از رایج ترین سوالاتی که در ذهن اغلب افراد بوجود می آید این است که چه زمانی لایروبی لازم است؟ آیا در مناطقی که به فاضلاب مرکزی متصل هستند نیز لازم است که نسبت به لایروبی چاه فاضلاب اقدام شود؟ در حالت کلی نمی توان مشخص کرد که هر چند ماه یا چند سال لایروبی و کفتراشی چاه لازم و ضروری می باشد. چون نوع چاه و محیط حفر آن (صنعتی یا مسکونی) و همچنین میزان استفاده از آن بر زمان لایروبی تاثیرگذار می باشند.

پر شدن مکرر چاه فاضلاب و حوضچه سپتیک، استشمام بوی بد فاضلاب و عدم رفع آن و گرفتگی های مداوم لوله فاضلاب از جمله نشانه هایی هستند که مشخص می کنند لایروبی ضروری است.

چرا چاه مرتبا پر میشه؟

پر شدن چاه معمولا دلایل مختلفی داره، یکی از اون دلایل میتونه جنس خاک محل چاه باشه. به عنوان مثال چاه هایی که در مناطق کوهستانی هستن (از جنس سنگ هستن) معمولا کشش کمتری دارن و مرتبا در طی چند سال پر میشن، در مقابل چاه هایی که از جنس شن هستن، شاید بعد از گذشت 20 یا 25 سال پر بشن. در حالت کلی، احتمال پر شدن چاه در زمین های شنی خیلی کمتر از زمین های خاکی هست.

از دیگر دلایل پر شدن چاه، رسوب لایه ای از مواد زاید در دیواره و کف چاه هست که باعث میشه آب و فاضلاب در خاک نفوذ نکنه. بعضی وقت ها موها و چربی ها باعث ایجاد لایه ی نفوذ ناپذیر در چاه میشن. این لایه نفوذ ناپذیر یا به اصطلاح ضدآب، بدنه و کناره چاه رو پوشش میده و از دفع آب جلوگیری میکنه. در این زمان چاه میگیره و ما میتونیم با لایروبی چاه در هزینه ها صرفه جویی کنیم.

لایروبی چاه
لایروبی چاه

انواع لایروبی

لایروبی چاه عمیق

در لایروبی چاه عمیق و نیمه عمیق بسته به عمق و اندازه دهنه چاه گاها از ماشین آلات حفاری با ابزار های لایروبی استفاده می شود ولی در بیشتر مواقع نیروی انسانی کارامد عملیات لایروبی چاه را انجام می دهد. یکی از مشکلات اصلی در چاه عمیق های قدیمی، تجمع گل و لای زیاد و کاهش ظرفیت آن است. به همین دلیل از چاه های قدیمی آب کمتری استخراج میشود. با لایروبی قنات و چاه عمیق و کف تراشی چاه و لایه های گل تجمع یافته استخراج شده و تاثیر چشمگیری در افزایش ظرفیت و مقدار آب استخراج شده دارد.

لایروبی آب چاه کشاورزی

برای افزایش ظرفیت آب چاه و قنات مورد استفاده برای کشاورزی یکی از بهترین راه ها لایروبی و کفتراشی چاه است. با لایروبی چاه آب کشاورزی در بازه زمانی کوتاه و هزینه کم می توانید شاهد افزایش محصولات باشید.

لایروبی لوله فاضلاب

در طول مدت استفاده از شبکه فاضلاب مواد و اجسام مختلفی وارد آن شده و لایه های رسوب در دیواره های لوله و مسیر عبور فاضلاب تشکیل میشود. در بسیاری از مواقع به دلیل عدم لایروبی چاه فاضلاب گل و لای، چربی، مواد صابونی جمع شده در چاه باعث ایجاد بوی بسیار بدی می شود که از طریق لوله ها و دریچه های حمام، توالت و ظرفشویی به داخل ساختمان نفوذ می کند و باعث آزار ساکنین می شود. پس از انجام عملیات لجن کشی و کف تراشی چاه کلیه مشکلات رفع شده و ما به شما تضمین میدهیم که چاه مانند روز اول کشش خود را بدست آورد.

لایروبی چاه جذبی

مواد موجود در فاضلاب به مرور در دیواره ها و کف چاه جذبی رسوب می کند و از جذب فاضلاب جلوگیری می کنند. به همین دلیل خیلی زود چاه ها پر میشوند و نیاز به تخلیه دارند. برای جلوگیری از بروز این شرایط بهترین کار، کف تراشی چاه و لایروبی است. با حذف گل و لای موجود در بخش های مختلف چاه قدرت جذب فاضلاب آن مجدد افزایش پیدا می کند.

لایروبی سپتیک تانک

دلایل زیادی وجود دارند که باعث میشوند تا امکان اتصال چاه به شبکه فاضلاب وجود نداشته باشد. به عنوان مثال، اگر بستر خاک محل مورد نظر به شن و ماسه نمیرسد، در نتیجه در جذب آب دچار مشکل شده و امکان اتصال به فاضلاب مرکزی وجود نخواهد داشت. در این شرایط حوضچه سپتیک در زیرزمین محل مورد نظر حفر شده و کف و دیواره های آن با مصالح نفوذناپذیر کاملا عایق می گردد. تخلیه چاه سپتیک به مرور زمان و در دوره های مختلف به منظور جلوگیری از پرشدن آن و ایجاد نم و رطوبت صورت گیرد.

راکد بودن فاضلاب در حوضچه های سپتیک باعث میشود تا خیلی زود آب و چربی و مواد موجود در فاضلاب بر روی دیوارهای چاه رسوب کنند و منجر به پر شدن زودهنگام آن گردند. بهترین راهکار در این شرایط برای جلوگیری از پر شدن های زودهنگام چاه و بالا بردن کارایی آن و همچنین رفع بوی بد فاضلاب، لایروبی چاه سپتیک می باشد. با لایروبی چاه سپتیک می توان تا حد زیادی کارایی آن را بالا برد و مانع از خارج شدن بوی فاضلاب از چاه و حوضچه شد. با کف تراشی و لایروبی سپتیک تانک می توان ظرفیت آن را افزایش داد و از ایجاد بوی بد نیز جلوگیری کرد.

لایروبی استخر

استخرهایی که در محیط رو باز و در باغ ها و محیط های صنعتی به منظور جمع آوری آب و … ساخته می شوند نیز پس از گذشت زمان و به دلایل مختلف از جمله نشست گرد و خاک در آب و جلبک و … دچار ته نشینی می شوند. این نوع ته نشینی نیز با لایروبی استخر از بین می رود. اگر به هر دلیلی عملیات لایروبی استخر را در زمان های مشخص انجام ندهیم باعث گرفتگی لوله ها و میکروبی شدن آب داخل استخر شده و به مرور زمان خسارات جبران ناپذیری به بار می آورد.

روش های لایروبی چاه فاضلاب

با توجه به نوع چاه و نوع رسوبات موجود در آن روش های مختلفی برای لایروبی کانال فاضلاب و چاه وجود دارد. برای انجام این کار، ابتدا تخلیه چاه به طور کامل انجام شده و نیروهای کاملا متخصص و حرفه ای وارد چاه و کانال های فاضلاب شده و با ابزارهای دستی و یا مکانیکی نسبت به رفع رسوب اقدام می کنند. تراشیدن کامل دیوار و کف چاه تا مرحله ای که خاک نمایان شود برای چاه های فاضلاب کاربرد بسیار زیادی دارد. در طی انجام رسوب زدایی، لجن و مواد ذائد موجود در چاه تخلیه شده و در نهایت محیط داخل آن کاملا تمیز و بدون هرگونه لایه اضافه خواهد بود.

روش لایروبی چاه عمیق

برخلاف چاه های فاضلاب، در چاه عمیق لایه های رسوب روغنی و چربی وجود ندارد. شن و ماسه زیاد در کف چاه به مرور ظرفیت آن را کاهش می دهد و با لایروبی باید مشکل حل شود. روش لایروبی چاه عمیق با چاه فاضلاب متفاوت است و از گل رس برای این منظور استفاده میشود. نحوه لایروبی چاه عمیق کشاورزی به صورت زیر است:

ابتدا گل رس به صورت گلوله های متوسط تبدیل میشوند.
سپس گلوله های گل رس داخل چاه عمیق قرار میگیرد.
با دستگاه مخصوص مته دار گل رس و شن و ماسه موجود در چاه با سرعت زیاد مخلوط میشود
در نهایت گل حاصل از گل رس، شن و ماسه با دستگاه تخلیه میشود.

قیمت لایروبی چاه و کفتراشی چاه

مساله بسیار مهمی که برای انجام کفتراشی و لایروبی چاه و کانال فاضلاب وجود دارد، قیمت آن است. قیمت و هزینه لایروبی چاه آب و فاضلاب به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

اندازه چاه

اندازه و عمق چاهی که نیاز به لایروبی دارد، ارتباط مستقیم با قیمت آن خواهد داشت، به طوریکه هر چه اندازه آن بیشتر در نهایت منجر به افزایش قیمت لایروبی خواهد شد. دلیل اصلی این تاثیر، نیاز به زمان و تعداد نیروی انسانی بیشتر برای انجام این عملیات می باشد.

میزان رسوب چاه

نوع رسوبات و همچنین میزان آنها از دیگر موارد مهمی می باشند که در تعیین هزینه لایروبی چاه اثرگذار هستند. به عنوان مثال، اگر دیوارهای چاه با مواد و مصالح ساختمانی سخت پوشانده شده باشد، رفع و حذف آنها زمان بر و نیاز به استفاده از ابزارهای متعدد دارد. علاوه براین، بر اساس مقدار لجن و رسوب خارج شده از چاه نیز قیمت کفتراشی چاه محاسبه میشود.

لایروبی چاه بخاطر حساسیت بسیار بالایی که در حین تراشیدن دیواره های آن وجود دارد و بالا رفتن احتمال ریزش آن بخاطر انجام غیر اصولی این عملیات، باید توسط افراد حرفه ای انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راه های خارج کردن موبایل از لوله چاه دستشویی

راه های خارج کردن موبایل از...

گوشیم افتاد تو چاه فاضلاب گوشیمو برده بودم دستشویی سر خورد افتاد. یک دقیقه رفتم یه چیزی بردارم، گوشی دستم...

مقالات بیشتر بخوانید
دلیل ضرورت تخلیه چاه چیست؟

دلیل ضرورت تخلیه چاه چیست؟

دلیل ضرورت تخلیه چاه چیست؟ دلیل ضرورت تخلیه چاه این است که هر ساختمانی نیاز به محلی برای دفع آب...

مقالات بیشتر بخوانید
بررسی 3 مرحله مهم ترمیم چاه فاضلاب

بررسی 3 مرحله مهم ترمیم چاه...

بررسی 3 مرحله مهم ترمیم چاه فاضلاب ترمیم چاه فاضلاب به جهت جلوگیری از تخریب چاه و حفر مجدد آن...

مقالات بیشتر بخوانید
چه زمانی به تخلیه چاه نیاز داریم؟

چه زمانی به تخلیه چاه نیاز...

چه زمانی به تخلیه چاه نیاز داریم؟ فارغ از اینکه دلیل پر شدن چاه چه باشد، جدی نگرفتن آن عواقب...

مقالات بیشتر بخوانید
لوله کشی ساختمان و قوانین و قواعد

لوله کشی ساختمان و قوانین و...

لوله کشی ساختمان و قوانین و قواعد به طور کل، اینطور می گویند که از لوله کشی در صنایع مختلف...

مقالات بیشتر بخوانید
آشنایی با روش و تکنیک حفاری ضربه ای

آشنایی با روش و تکنیک حفاری...

آشنایی با روش و تکنیک حفاری ضربه ای عمده منابعی که در طبیعت برای استفاده انسان ها وجود دارد منابعی...

مقالات بیشتر بخوانید
مراحل و نحوه تعویض توالت ایرانی با فرنگی

مراحل و نحوه تعویض توالت ایرانی...

مراحل و نحوه تعویض توالت ایرانی با فرنگی برخی از افراد برای تعویض توالت ایرانی به فرنگی از روش های...

مقالات بیشتر بخوانید
فوت و فن نظافت سرویس بهداشتی

فوت و فن نظافت سرویس بهداشتی

نظافت سرویس بهداشتی برای نظافت سرویس بهداشتی به مجموعه ای از مواد شوینده و مجموعه ای از تجهیزات نیاز دارید....

مقالات بیشتر بخوانید
از بیوفیلم‌ (Biofilm) چه می دانید؟

از بیوفیلم‌ (Biofilm) چه می دانید؟

از بیوفیلم‌ (Biofilm) چه می دانید؟ بیوفیلم، تجمعی از سلول های میکروارگانیسمی است که به یک سطح متصل و توسط...

مقالات بیشتر بخوانید
تخلیه چاه با پمپ لجن کش

تخلیه چاه با پمپ لجن کش

تخلیه چاه با پمپ لجن کش تخلیه چاه با پمپ لجن کش همواره از قدیمی ترین نوع تخلیه چاه و...

مقالات بیشتر بخوانید

تماس تلفنی