• English

۷۷۰۰۰۹۸۷ - ۲۲۶۲۳۹۹۶ - ۸۸۴۵۱۰۰۵

علت بوی بد حمام چیست و چطور می‌توان آن را برطرف کرد؟

علت بوی بد حمام چیست و چطور می‌توان آن را برطرف کرد؟
186
2 بهمن 1402
مدیریت سایت

علت بوی بد حمام چیست و چطور می‌توان آن را برطرف کرد؟

حمام کردن معمولاً جنبه‌ای آرامش‌بخش از زندگی روزمره افراد است. بعد از یک روز طولانی و پراسترس در محل کار، نمی‌توانید به چیزی بهتر از دوش گرفتن و زدودن فشار و استرس با آب فکر کنید. از سویی دیگر، ممکن است بدبو بودن حمام باعث شرمساری و سرافکندگی شما شود. علل شایع حمام بدبو زیاد هستند.

شناسایی منشأ بو

وقتی بوی‌های عجیب‌وغریبی از فاضلابِ حمام به مشامتان می‌رسد، اولین کاری که باید انجام دهید این است که نوع بوی زننده آن را مشخص کنید تا بتوانید بفهمید که منشا آن کجاست.

علت ترکیدگی لوله

1. سیفون پوش فیت خشک یا کثیف

اگر مجرای حمام شما بوی فاضلاب می‌دهد، نشانه این است که سیفون پوش فیت قادر نیست به طور مؤثر از نشت گازهای فاضلاب به حمام جلوگیری کند. اگر با بوی کپک‌زدگی یا بوی زننده عادی سروکار دارید و سیفون پوش فیت شما هنوز مسدود است، احتمالاً باید تمیز شود.

روش های رفع بو

علت انسداد راه فاضلاب در حمام چیست؟

شایع‌ترین دلایل انسداد در لوله حمام شامل استفاده زیاد از وان حمام و سرریز شدن آب است، اما این مشکلات می‌تواند به دلیل تجمع کثیفی و سایر اجسام خارجی که سیستم لوله‌کشی خانه شما را مسدود می‌کنند نیز ایجاد شود. انسداد راه فاضلاب عادی است زیرا علل بسیاری وجود دارد که به‌راحتی منجر به انسداد می‌شود:

مو

گردوخاک

شن

اقلام کوچک

کفاب صابون

کثیفی

رسوب مواد معدنی

حفر چاه چگونه انجام می شود؟

چگونه انسداد راه فاضلاب را برطرف کنیم

برای ازبین‌بردن انسداد راه فاضلاب، باید محافظ روی پیستون چاه بازکنی خود را بردارید تا پیش از تلمبه زدنِ گرفتگی راه فاضلاب، تسلط کافی داشته باشید. برطرف‌کردن چنین معضلاتی ممکن است بسیار دشوار باشد زیرا نیاز است که یک دستتان داخل سیفون پوش فیت باشد و درعین‌حال از دست دیگر خود برای پیستون چاه بازکنی استفاده کنید که در بهترین حالت می‌توان گفت شرایط نامساعدی است.

رفع بو
رفع بو

سیفون پوش فیت حمام چیست و چگونه باعث بوی زننده می‌شود؟

بسیاری از حمام‌ها دارای اتصالات اضافی برای بخش فاضلاب هستند که یکی از آنها سیفون پوش فیت است. سیفون پوش فیت از علل شایع بدبو بودن حمام است. این قطعه به این منظور طراحی شده است که از برگشت گازهای فاضلاب به خانه از طریق سیستم تخلیه فاضلاب جلوگیری کند. در این سیفون آب جمع می‌شود که از برگشت گازهای فاضلاب به خانه شما جلوگیری می‌کند.

اگر در سیفون پوش فیت آب وجود نداشته باشد یا خشک شده باشد، در حین استفاده از حمام، بوها به‌راحتی از طریق راه فاضلاب در هوا پخش می‌شوند. همین موضوع، بررسی سیفون را آسان می‌سازد زیر تنها کاری که باید بکنید این است که نور چراغ‌قوه را در آن بتابانید و ببینید آب دارد یا خیر.

نحوه تمیز کردن سیفون پوش فیت حمام

برای تمیز کردن این بخش از لوله، بررسی کنید آیا در آن آت‌وآشغال وجود دارد یا خیر. اگر به نظر می‌رسد چیزی در داخل آن گیر کرده است، یک‌تکه پارچه کهنه یا دستمال توالت تهیه کنید و هر چیزی که باعث مسدودی مسیر سیفون شده است را خارج کنید.

هنگامی که تمام آت‌وآشغال از داخل آن خارج شد، سینکِ وان حمام خود را با آب سرد پر کنید و سپس آن را در سیفون پوش فیت بریزید، تا زمانی که دیگر حباب هوا خارج نشود. این کار می‌تواند به ازبین‌بردن هر نوع انسداد دیگری که باعث بوی بد شود کمک کند.

2. نشتی لوله‌ها

اگر دوش شما بوی تخم‌مرغ فاسد یا گوگرد می‌دهد، معمولاً نشانه این است که جایی در خطوط فاضلاب زیر خانه شما نشتی دارد. از دیگر دلایل رایجِ دریچه فاضلابِ بدبو، این موارد هستند: والو معیوب (والو: تجهیزاتی هستند که جریان مایعات را تنظیم و یا کنترل می‌کنند)، خوردگی لوله‌ها و چکه‌کردن اتصالات شیر ​​آب.

چه چیزی می‌تواند باعث نشتی لوله‌ها شود؟

این نشتی‌ها می‌توانند آزاردهنده‌ترین بوهای حمام را ایجاد کنند، زیرا گازهای گوگردی را که بویی شبیه به تخم‌مرغ گندیده می‌دهند) از طریق سیستم لوله‌کشی مستقیماً وارد هوایِ فضای حمام می‌کنند. از دیگر علل شایع حمام بدبو، بخش‌های خورده شده لوله و اتصالات شل است، مثلاً در قسمت‌های مربوط به شیرهای سینک یا لوله‌های زیر توالت فرنگی.

نحوه برطرف‌کردن نشتی لوله‌ها

برای خلاص شدن از بوی بد حمام ناشی از نشتی لوله‌ها، باید هر اتصال خورده‌شده را سفت کنید و بخش‌هایی از لوله را که ممکن است به‌تدریج به دلیل زنگ‌خوردگی از بین بروند تعویض کنید. این پروسه ممکن است طاقت‌فرسا باشد اما برای حفظ محیطی امن در داخل حمام کاملاً ضروری است.

3. تشکیل بیوفیلم (یا زیست لایه: مجموعه‌ای از یک یا چند نوع میکروارگانیسم هستند که می‌توانند در سطوح مختلف رشد کنند)

اگر راه فاضلاب شما دچار گرفتگی شده است که نمی‌توانید آن را با لوله‌بازکن تلمبه بزنید، این احتمال وجود دارد که داخلِ لگن، بیوفیلم تشکیل شده است و از خروج آب جلوگیری می‌کند. این مورد هم می‌تواند از علل شایع حمام بدبو باشد زیرا وقتی آب نتواند در سیستم لوله‌کشی حمام جریان داشته باشد، همه چیز با سرعت بیشتری شروع به پوسیدگی و گندیدگی می‌کند و منجر به خروج بوی بد می‌شود.

بیوفیلم چیست؟

با گندیدن و تجزیه مو و سایر مواد زائد در داخل لوله‌ها و تأسیسات، لایه‌ای در لوله‌ها شکل می‌گیرد که به آن بیوفیلم می‌گویند. کثیفی، گردوغبار و سایر اجسام خارجی همگی به‌صورت یک‌لایه چسبناک در داخل سیستم فاضلاب شما ترکیب می‌شوند و باعث بدبو شدن حمام شما می‌شوند.

چگونه بیوفیلم را پاک کنیم

هنگامی که تشخیص دادید که بو از کدام قسمت خانه شما می‌آید، باید تمام بخش‌های لوله را در قسمت زیر سینک حمام خود و بین این نقاط تمیز کنید. این بخش از مسیرِ فاضلاب معمولاً جایی است که اکثر افراد در خلاص شدن از شرِ گرفتگی‌های سخت یا بوهای زننده مشکل دارند زیرا دسترسی به آن‌ها دشوار است.

برای ازبین‌بردن بیوفیلم، به یک محصول ویژه مبتنی بر آنزیم نیاز دارید که باکتری‌ها و میکروب‌ها را به‌طورکلی هدف قرار دهد. بعلاوه، تمیز نکردن پیوسته‌ی مناطق گفته شده منجر به تشکیل بیوفیلم می‌شود و در نهایت بدبو شدن حمام شما را به بار می‌آورد.

4. انسداد راه فاضلاب

اگر در راه فاضلاب، مو یا سایر مواد زائد باعث انسداد شده‌اند، باید قبل از بدتر شدن بو، فوراً آنها را برطرف کنید. انسداد راه فاضلاب و نشستی از جمله دلایل شایع حمام بدبو هستند زیرا وقتی آب برای مدتی طولانی در زیر خانه بماند، با سرعت بسیار بیشتری شروع به گندیدگی می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه زمانی به تخلیه چاه نیاز داریم؟

چه زمانی به تخلیه چاه نیاز...

چه زمانی به تخلیه چاه نیاز داریم؟ فارغ از اینکه دلیل پر شدن چاه چه باشد، جدی نگرفتن آن عواقب...

مقالات بیشتر بخوانید
فنر لوله بازکنی چیست و چگونه از آن در لوله بازکنی استفاده می کنند

فنر لوله بازکنی چیست و چگونه...

فنر لوله بازکنی چیست و چگونه از آن در لوله بازکنی استفاده می کنند فنر هیدرولیک لوله بازکنی به ابزار...

مقالات بیشتر بخوانید
4 روش تضمینی و راحت رفع بوی بد فاضلاب در منزل!

4 روش تضمینی و راحت رفع...

4 روش تضمینی و راحت رفع بوی بد فاضلاب در منزل! بوی بد فاضلاب توالت ایرانی و فرنگی یکی از...

مقالات بیشتر بخوانید
آشنایی با روش های مختلف لوله بازکنی

آشنایی با روش های مختلف لوله...

آشنایی با روش های مختلف لوله بازکنی روش های مختلف لوله بازکنی ،رفع گرفتگی لوله فاضلاب روشهای مختلفی دارد که...

مقالات بیشتر بخوانید
آشنایی با انواع روش های لوله بازکنی

آشنایی با انواع روش های لوله...

آشنایی با انواع روش های لوله بازکنی گرفتگی لوله های دستشویی، حمام، ظرفشویی موضوعی است که امکان دارد در هر...

مقالات بیشتر بخوانید
آشنایی با روش‌های مختلف لوله بازکنی

آشنایی با روش‌های مختلف لوله بازکنی

رفع گرفتگی لوله فاضلاب روشهای مختلفی دارد که هر یک از این روشها مخصوص گرفتگی های خاصی می باشد. یعنی...

مقالات بیشتر بخوانید
موارد استفاده از پمپ لجن کش چیست؟

موارد استفاده از پمپ لجن کش...

پمپ لجن کش چیست؟ همان طور که می دانید پمپ لجن کش: وسیله ای است که از آن برای انتقال...

مقالات بیشتر بخوانید
فوت و فن نظافت سرویس بهداشتی

فوت و فن نظافت سرویس بهداشتی

نظافت سرویس بهداشتی برای نظافت سرویس بهداشتی به مجموعه ای از مواد شوینده و مجموعه ای از تجهیزات نیاز دارید....

مقالات بیشتر بخوانید
کول چاه و کول گذاری چیست ؟

کول چاه و کول گذاری چیست...

معرفی کول چاه طی سال ها و با گذشت مدت زمانی از عمر چاه، ممکن است به دلایلی نظیر سستی...

مقالات بیشتر بخوانید
لایروبی مسیل ها

لایروبی مسیل ها

لایروبی مسیل ها لایروبی مسیل های شهری نیز مانند آنچه در باقی موارد گفته شد، انجام می شود و مانع...

مقالات بیشتر بخوانید

تماس تلفنی